De zakelijke Facebook pagina

201107 Face logo 20140828

Maureen Mulder is expert op het gebied van het zakelijk gebruik van Facebook. Haar Facebook pagina “FACE Online, Marketing For Ambitious Conscious Entrepreneurs” heeft meer dan 3400 volgers. In deze tweede aflevering van “de succesvolle praktijk” geeft zij antwoord op de vraag “Wat zijn de voordelen en de mogelijkheden van een zakelijke Facebook pagina voor diertherapeuten, dierhomeopaten en dierenartsen?“

Waarom Facebook?

Met maar liefst 9,6 miljoen gebruikers is Facebook het grootste sociale netwerk platform van Nederland qua gebruikers. Hiervan zijn maar liefst 6,8 miljoen gebruikers dagelijks actief op Facebook! Grote kans dus dat jouw klanten en potentiële klanten ook op Facebook actief zijn!

“Grote kans dat jouw potentiële klanten op Facebook actief zijn”

Facebook is een sociaal netwerk waar vele dierenliefhebbers vertegenwoordigd zijn en hechte groepen vormen. De Facebook pagina’s met miljoenen leden en (besloten) Facebook groepen met dierenliefhebbers liegen er niet om. Zo bestaat er een Nederlandse Facebook groep “Katten” met maar liefst 21.000+ leden!
Dierenliefhebbers zijn gepassioneerd en delen maar al te graag foto’s en verhalen van en over hun dieren. Voor dierenartsen, diertherapeuten en dierhomeopaten is dit een dankbaar gegeven. Het kost je immers weinig moeite om jouw klanten te laten vertellen over hun ervaringen met jou. Ze zijn maar al te blij dat jij hen hebt geholpen!
Een snelle zoekactie op Facebook laat echter zien dat juist diertherapeuten en dierhomeopaten niet of nauwelijks op Facebook te vinden zijn. Waarom niet eigenlijk? Het biedt zeker mogelijkheden. Start daarom vandaag nog met jouw Facebook pagina en wees je concurrentie voor!

Waarom een Facebook Pagina?

Zorg dat je een Facebook pagina maakt voor jouw bedrijf en geen Facebook profiel! Wat is het verschil? Een Facebook pagina heeft een “Vind-ik-leuk” – knop. Een Facebook profiel heeft een “Vriend toevoegen” – knop.
Als je een zakelijke Facebook pagina wilt maken en beheren, dan doe je dit vanuit jouw eigen Facebook profiel. In de voorwaarden van Facebook staat dat Facebook profielen uitsluitend gebruikt mogen worden door privé personen, onder hun eigen naam. Elke Facebook gebruiker heeft een Facebook profiel.
Onder dit Facebook profiel wordt jouw Facebook pagina “gehangen”. Je kunt met jouw (persoonlijke) Facebook profiel zoveel Facebook pagina’s maken en beheren als jij wilt. Let wel, hoe meer pagina’s des te meer tijd het kost om ze allemaal te beheren. Heb je nog geen Facebook pagina? Op http://faceonline.nl/fbpagina vind je een praktische stap-voor-stap instructie voor het maken van jouw zakelijke Facebook pagina.
TIP: Zorg er altijd voor dat jij niet de enige bent die beheerder is van de pagina. Mocht er onverhoopt iets met jou of jouw Facebook profiel gebeuren, dan kan niemand meer bij de Facebook pagina. Met minstens 1 extra beheerder, blijft toegang tot de zakelijke Facebook pagina gewaarborgd.
Zoals hierboven is aangegeven, staat in de Facebook voorwaarden dat je je echte naam dient te gebruiken voor jouw Facebook profiel. Veel ondernemers zijn niet op de hoogte van deze voorwaarde, met alle gevolgen van dien. Zo waren er ondernemers die dachten: Ik gebruik Facebook toch alleen maar zakelijk. Ik hanteer dus de naam “Dierenartspraktijk Maureen” voor mijn Facebook profiel en ik deel alleen maar zakelijke berichten.
Dat ging lange tijd zonder problemen, totdat Facebook actief jacht ging maken op dit soort “foute profielen”. Facebook ging (en doet dit nog steeds!) zulke “foute profielen” automatisch omzetten in een zakelijke pagina. En met de omzetting waren alle content, alle berichten en foto’s die ooit geplaatst zijn, verloren! Tevens had men geen toegang meer tot Facebook groepen waar men lid van is en/of andere pagina’s waar men beheerder van was. De gevolgen waren dramatisch!

“Gebruik het juiste type Facebook pagina. Oftewel een pagina met een Vind-ik-leuk’ knop”

Daarom benadruk ik dit dan ook met klem: zorg alsjeblieft voor een “juiste type” Facebook pagina, zijnde een Facebook pagina met een “Vind-ik-leuk” – knop (zie ook www.faceonline.nl/fbpagina).

Deel waardevolle en relevante content

Met alleen een Facebook pagina ben je er nog niet. Het gaat er juist om dat er leuke en waardevolle berichten gedeeld worden. Dit kunnen berichten zijn met een foto, maar denk ook aan video en live video!
Ga bewust om met de berichten die jij deelt. En vraag jezelf bij elk bericht af: wat voegt dit bericht toe voor mijn volgers (de mensen die de Facebook pagina geliked hebben)? Een veelgemaakte fout is dat Facebook pagina’s alleen maar zenden en teveel reclame-berichten plaatsen. Het gaat juist om de interactie. Niet voor niets zijn kattenfoto’s zo populair. Het delen van waardevolle en relevante content op jouw pagina, zal ertoe leiden dat mensen gaan reageren op jouw berichten, jouw bedrijf gaan onthouden en zelfs ambassadeurs worden voor jouw bedrijf.

“Op Facebook gaat het om de interactie”

Als dierenarts, diertherapeut of dierhomeopaat wil je natuurlijk meer laten zien dan alleen bijvoorbeeld grappige foto’s en video’s van katten. Hieronder volgen enkele ideëen die je op jouw Facebook pagina kunt plaatsen:

  • Ervaringsverhalen van klanten (liefst met foto of video)
  • Informatie delen over de technieken die jij gebruikt en waarin jij gespecialiseerd bent
  • Een kijkje achter de schermen
  • Laat de gezichten zien van medewerkers in de praktijk en laat mensen kennis met hen maken
  • Stel een vraag op de Facebook pagina
  • Deel tips (evt gerelateerd aan feestdagen / vakanties etc)

Elke ondernemer die start met de zakelijke Facebook pagina heeft in het begin moeite om interactie te krijgen. Laat je daardoor niet weerhouden. Het doel van de Facebook pagina is immers om jouw bedrijf “on top of mind” te houden bij jouw volgers. Dat als iemand vraagt: Wie weet een goede diertherapeut? Dat jouw naam de eerste is die genoemd wordt!
Het is een feit dat veel mensen op Facebook zitten om te grasduinen. Even verstand op nul en Facebook bekijken op de mobiel. Feit is dus ook dat mensen jouw bericht wel zien, maar er niet op reageren. Onderaan elk bericht op jouw pagina zie jij als beheerder het totale bereik van dat bericht. Dat is het aantal mensen dat jouw bericht voorbij heeft zien komen. Vergeet dat niet!

Hoe vaak moet ik een bericht plaatsen?

Hier zijn verschillende theorieën over. Ik zeg altijd: Doe datgene wat bij jou past en wat voor jou haalbaar is. Voor de een is dat 1 bericht per dag, voor de ander 3 berichten per week. Het gaat om de regelmatigheid. Zorg dan ook dat jouw pagina niet stilvalt tijdens de vakantieperiode! Anders denkt Facebook dat jouw pagina niet meer interessant is en krijgt jouw pagina minder bereik. Blijf daarom regelmatig berichten plaatsen.

“Frequentie van berichten minder belangrijk dan regelmaat”

Hoe krijg ik nog meer bereik?

Een manier om nog sneller je bereik te vergroten is via betaald adverteren op Facebook. Mocht je hierin geïnteresseerd zijn, dan is de gratis mini-cursus adverteren wellicht iets voor jou: www.faceonline.nl/complement.
Maureen Mulder haar persoonlijke missie is het om de bewustwording te vergroten om beter om te gaan met de wereld. Daarom is zij For A Conscious Earth (FACEOnline.nl) gestart. Via FaceOnline.nl helpt zij Focused Ambitious Conscious Entrepreneurs met het verspreiden van hun boodschap aan de wereld door hun online zichtbaarheid te vergroten.