In deel 4 van de reeks “De succesvolle praktijk” komt Joas Schurer aan het woord. Hij is één van de initiatief-nemers en eigenaren van Websites voor Therapeuten. In deze editie legt hij je uit wat impact marketing is en hoe je de bezoekers van je site werkelijk aanspreekt.
Als therapeut hoef je geen marketing te voeren!
Laatst werd ik gebeld door Angela. Ze was helemaal in paniek!
“Joas, Ik hoor tegenwoordig bijna van alle business coaches en online adviseurs dat ik als therapeut écht online marketing moet gaan toepassen, een Facebook pagina moet gaan aanmaken en actief mijn diensten moet gaan verkopen via het internet om aan nieuwe cliënten te kunnen komen. Wat is er gebeurd met de oeroude mond-tot-mondreclame? Cliënten komen doorgaans toch gewoon via een andere cliënt die heeft ervaren hoe onwijs goed jij iemand kunt helpen als therapeut? Ik zit helemaal niet te wachten op dat marketing gedoe!”
Ik vroeg haar wat ze dan wél het allerliefste zou willen doen.
“Ik wil het allerliefste gewoon zoveel mogelijk mensen helpen om hun levenskwaliteit te verbeteren!”
“Maar je hebt nu niet genoeg cliënten in jouw praktijk dat je daar jouw dagelijkse werk van kunt maken?”
“Dat klopt, ik heb een aantal cliënten per maand in mijn praktijk en een bijbaan in de zorg om mijn kosten te
kunnen betalen, ik zou zo graag meer mensen willen helpen met mijn kennis.”
Mijn reactie was: “Waarom ga je dát dan niet gewoon doen?”
Het was even stil…
“Dat probeer ik, maar er komen simpelweg niet genoeg cliënten in mijn praktijk!” zei ze.
“Wat heb je tot nu toe gedaan om aan meer cliënten te komen?” vroeg ik haar.
“Ik heb het wel geprobeerd, dat marketing. Ik heb allerlei trucjes toegepast om hoger te komen in google, heb een Facebook pagina gemaakt en heb zelfs een nieuwsbrief op mijn website geplaatst, zoals iedereen me adviseerde. Er kwamen wel iets meer mensen op mijn website, maar meer cliënten kreeg ik niet. Ik ben er dus helemaal klaar mee!”
Marketing is een vies woord én het werk niet!
In de afgelopen jaren heb ik meerdere van dit soort telefoontjes of gesprekken gevoerd. Veel therapeuten willen meer mensen helpen, maar weten niet goed wat ze moeten doen om meer cliënten te kunnen aantrekken.
Ze willen geen marketing trucjes toepassen omdat dit niet integer is en omdat het niet werkt. Soms wordt er hier en daar wel wat geprobeerd. Maar als het geen snel resultaat heeft is de reactie:
“Zie je wel dat marketing is niets voor mij!”
Ze draaien hun kont tegen de krib en gaan weer zitten wachten totdat de cliënten naar hun toekomen.
Helaas heeft dit voor jou als therapeut als resultaat dat er maar een handjevol cliënten per maand in jouw praktijk komen. Terwijl jij veel meer mensen wilt helpen!
Marketing is een smerig woord. Het zijn trucjes om mensen mee te manipuleren en over te halen iets van jou te kopen om geld te verdienen, toch?
Ik draai het graag om: “Marketing is een manier om veel meer mensen te kunnen helpen met jouw kennis dan jij ooit zult kunnen helpen in jouw praktijk!”
“Marketing is een manier om met jouw kennis meer mensen te helpen”
Naar mijn mening hoef je helemaal geen marketing trucjes toe te gaan passen om aan nieuwe cliënten te komen. Naar mijn mening kun je marketing voeren op een integere manier, op een manier waardoor je mensen helpt zonder dat ze cliënt zijn in jouw praktijk.
Ook heb ik ontdekt wat er mis gaat bij het “proberen” om meer cliënten aan te trekken via marketing en deze wil ik graag met je delen.
Het communiceren van jouw therapieën
Het hebben van een Facebookpagina, het optimaliseren voor Google en het inzetten van een nieuwsbrief om cliënten aan te trekken zijn alleen maar middelen. Het is niet goed of fout en het is geen garantie voor succes.
De eerste twee (Facebook en Google) zijn ontzettend goede manieren om met meer mensen in contact te komen die potentieel cliënt bij jou kunnen worden. Een nieuwsbrief is een fantastisch middel om contact te blijven houden met deze potentiële cliënten.
Maar wat gaat er dan verkeerd? Wanneer ik ergens last van heb, ga ik op zoek naar een oplossing. Ik typ bijvoorbeeld op Google in waar ik last van heb in de hoop een oplossing te vinden voor mijn probleem.
Wanneer ik dan jouw website heb gevonden is het ontzettend belangrijk dat jij op de juiste manier communiceert.
Wanneer jij op jouw website communiceert dat jij Bach bloesem therapie doet (ik verzin nu maar even iets voor het voorbeeld) en dat jij via het voorschrijven van druppels van bloesem remedies de negatieve gemoedstoestand weer mee kunt laten trillen met de universele trilling voor die gemoedstoestand, geeft dit niet weer wat de oplossing is voor het probleem dat ik heb. Sterker nog, ik heb waarschijnlijk nog nooit van Bach bloesem therapie voor dieren gehoord. Daarnaast klinkt therapie in de oren van vele mensen meteen zo zwaar.
Wanneer jij duidelijk communiceert dat jij bepaalde klachten voor bepaalde dieren kunt verhelpen is de boodschap veel duidelijker.
“Communiceer duidelijk welke klachten jij op welke wijze kunt verhelpen”
Dit is geen trucje, dit is simpelweg de waarde van jouw dienst op de juiste manier communiceren, zodat de andere persoon ook daadwerkelijk begrijpt wat het resultaat zal zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat therapeuten als geen ander weten wat er door het hoofd gaat van hun cliënten. Dat therapeuten exact weten wat de problemen en behoeften zijn van hun cliënten en dat het inlevingsvermogen van een therapeut groter is dan welke zorgverlener dan ook!
Ik wil je daarom ook aansporen om eens na te denken over de volgende vragen:
Wat zijn problemen/klachten van de cliënten in mijn praktijk?
Wat voor oplossingen bied ik?
Probeer eens te gaan communiceren vanuit de antwoorden op deze twee vragen en kijk eens wat er gebeurt…
Heerlijk om andere mensen te helpen!
Persoonlijk vind ik het heerlijk om therapeuten en coaches te motiveren om op een andere manier te kijken naar het aantrekken van cliënten. Daarom ben ik 2 jaar geleden met Arthur begonnen met Websites voor Therapeuten en hebben wij in de afgelopen jaren meer dan 5000 therapeuten en coaches mogen helpen bij het aantrekken van cliënten! Eigenlijk zijn wij ook een soort van therapeuten ;-).
Marketing is in mijn ogen niets meer dan: “Met meer mensen in contact komen. Deze mensen laten ervaren wat ze kunnen bereiken en ze vertellen wat jij voor ze kunt betekenen.”
“Impact Marketing is het weggeven van waarde via internet om impact te creëren”
Dit noemen wij ook wel Impact Marketing: “Het weggeven van waarde via het internet, om een impact te creëren op het leven van de mensen waarmee jij in contact komt”.
Download gratis het eBook “Het complete handboek voor een goed presterende website” om nog meer te weten te komen over het aantrekken van cliënten via de website van Websites voor therapeuten .